Also vom Design her sieht die 2013er schon sehr geil aus, aber das war's dann auch schon.
Von der Performance her dürfte eigentlich nur der Umwerfer besser sein, da war der alte Umwerfer ja ziemlich mies.
Ich habe die 2013er Kurbel (mit Quarq) und was mich extrem(!!) stört, ist, dass die Blätter die Kette beim besten Willen nicht greifen wollen, wenn sie mal runterfällt. Und leider fällt sie von den 2013er Blättern ungewöhnlich häufig herunter. Fällt sie nach innen, lässt sie sich regulär einfach mit vorsichtigem Kurbeln und "Herumfischen" mit dem Umwerfer wieder aufwerfen. Das klappt beim besten Willen mit diesen Blättern nicht. Fällt sie nach außen, verklemmt sie sich eher, als wieder auf den Blättern zu landen. Geht alles mit meiner alten Red deutlich besser (welche ich an meinem anderen Rad dran habe).
Weiter sehr unangenehm aufgestoßen ist mir, dass die Kette nicht ordentlich auf den Kettenblättern liegt. Bevor ich mir mein Quarq kaufte, las ich einen ausführlichen Artikel von dcrainmaker, dort dachte ich mir "was hat der denn für 'nen Knall, dass der die Kette nicht ordentlich auflegen kann?" Tja, den Knall hat leider die
Sram!
Während der Fahrt (also unter Druck) greift die Kette ordentlich, aber wenn man die Kette ohne Druck aufs Blatt legt, sieht es so wie auf dem Foto aus. Sie läuft, aber ich fürchte, das ist einer der Gründe, weshalb die Kette häufiger dort runterfliegt als bei der alten Red.
So nun zu deiner (eigentlich) zentralen Frage: Ja, du kannst den neuen Umwerfer mit den alten Komponenten kombinieren.
Compatibility Grades
New shifters + new front derailleur + old SRAM SRM crank + old SRAM Force chainrings: 8/10
As expected, the new crankset and rings are responsible for a significant share of the shifting improvement over the old group. The different spacing of the old rings made front derailleur alignment during setup quite tricky, though. You’ll need to be a decent mechanic or have a lot of patience to get the group rolling with minimal chain rub, and even so, the small/small combo will likely be noisy. (But who rides in the 39/11? Certainly not our well-informed readers.)
Tech tip: Derailleur alignment is absolutely critical with the Yaw front derailleur, even more when not using the new Red crankset. Align the Yaw front derailleur’s setup lines with the big ring, as
SRAM suggests, then twist the tail out just a hair before clamping the derailleur down.
Old shifters + new front derailleur + new crankset: 10/10
Performance appears flawless, but you get an extra trim stop out of the front shifter that is not needed thanks to the design of the front derailleur. Depending on which generation of
SRAM shifter you have, that extra stop may be for the big or small chainring. Older shifters, which have the trim stop for the smaller chainring, actually work better with the new front derailleur, because the chain rub is most prevalent in the small/small gear combo.
Old shifters + new front derailleur + old crank: 9/10
Throwing on the new Yaw front derailleur offers up the same performance increase as the first setup, except you also get the superfluous trim stop provided by the old front shifter.
If you want the new front derailleur and the new shifters, you need the new crank as well unless you don’t mind chain rub.
New shifters + old front derailleur + new crankset: 6/10
The old derailleur still shifts poorly, no surprise there. But the new chainrings do help a bit. Again, we could not eliminate chain rub in the small/small combo, but that doesn’t matter much.
Old shifters + old front derailleur + new crankset: 8/10
We still experienced a bit of chain rub, and we couldn’t shift under power as you can with the new FD and crankset. But the shifting is still better than with old Red.
New shifters + Shimano Dura-Ace front derailleur + new crankset: 8/10
Good, except for the chain rub issue in the small/small gear combo. (Noticing a theme?)
Old shifters + Shimano Dura-Ace front derailleur + new crankset: 9/10
With its stiffer steel cage,
Shimano’s 7900 front derailleur is vastly superior to the old Red front derailleur, so it is no surprise that it mates well with the new, stiffer chainrings of the new Red crankset. The new crank is very light, so this single upgrade is a good option for the weight weenies out there.
Tech tip: The neat little chain catcher that comes with the new Red front derailleur also works on braze-on
Shimano and old
SRAM front derailleurs.